הבשורה יצאה ממודנה

הקול שלנו הוא הקול שלך
הקול שלנו הוא הקול שלך

מודל בעלות האוהדים הולך וצובר תאוצה, בעיקר בזכות העבודה והליווי הרציף שמעניקה יוזמת האוהדים הבריטית הספורטרס דיירקט לגופי אוהדים באי הבריטי, והשלוחה האירופאית שלה ברחבי אירופה כולל ישראל. ישנם מספר מודלים לשיתוף ובעלות אוהדים,  כדוגמת חוק ה 50+1 הגרמני והסוסיוס הספרדים. כל המודלים האלו כוללים מרכיב זהה של שיתוף אוהדים הולך וגדל בהתנהלות המועדון. באיטליה אשר הינה ממדינות הכדורגל המובהקות באירופה עד היום טרם נעשו מהלכים הנוגעים לשיתוף אוהדים.

בעלות המועדונים האיטלקיות

ישנן סיבות שונות לכך שכזה מהלך טרם התרחש באיטליה, החל מהמרכיב ההיסטורי שבשונה מספרד השכנה, בעלי המועדונים באיטליה היו מאז ומעולם משפחות מבוססות של אנשי תעשיה ועסקים. פועל יוצא מכך היה שנשיאי ומנכל"י המועדונים ניהלו חברות ומותגים אחרים במקביל, ובהנהלות המועדונים נכחו נשותיהם,אחיהם, בני דודים ועוד בני משפחה. תוצאת יוצאת דופן הייתה שבאיטליה היו יותר נשים כנשיאות ומנהלות מועדונים. מצד שני אין להתפלא על כך מהסיבה הפשוטה שהן בנות הבעלים המקוריים של המועדונים. במצב הזה בעלות אוהדים נראתה לאחרונה מגוכחת עד בלתי אפשרית .

מודנה מובילה שינוי

בעשור האחרון מועדונים מהליגה הראשונה (Serie A) ועד לרביעית נקלעו לקשיים ניהולים, שהביאו את האוהדים לאי נחת. בייחוד על רקע המשברים שנבעו מקפריזות של בעלי ההון. אוהדי מודנה מהליגה השניה הינם המובילים באיטליה בתחום העלות האוהדים. בדצמבר 2008 אנדרה גיגליוטי עורך הפאנזין המקומי, החל לגייס כספים על מנת לרכוש מניות מהמועדון, תוך הידוק היחסים עם המנהלים הנוכחיים של המועדון. אוהדי מודנה המאוגדים כקואופרטיב, אירחו לא מזמן את הכנס האיטלקי הראשון לבעלות אוהדים. בכנס נקבע המונח האיטלקי לבעלות אוהדים ‘Azionariato Popolare’- אם תירצו בתרגום זריז – מניות פופולריות. הכנס הביא לקידום הנושא, וניצני יוזמות אוהדים נוספות החלו לצוץ בבארי, פיסה ו…רומא.

מודנה זקוקה לך
מודנה זקוקה לך

רומא תקועה

כשבמועדון גדול ומשמעותי בסצנת אוהדים מקומית מתרחש מהלך שכזה, אזי ההדים שלו מאוד משמעותיים.רומא, שקועה בחובות של 300 מיליון אירו אשר כמו במקרים רבים (מנצסטר יונייטד) אינם חובות ישירים של המועדון אלא נובעים מהפעילות העסקית של חברת האחזקות  (Italpetroli) של משפחת סנסי , אשר בין היתר מחזיקה את רומא.  המצב הכספי אשר אינו מאפשר רכש משמעותי כבר כמה שנים, ההתעקשות של המשפחה להחזיק את המועדון בידיה בכל מחיר וחוסר התקשורת שלה, מהווים כר פורה דיו לאוהדים להתאגד ולפעול בנושא הבעלות, ולהקים "איגוד אוהדים". בעיקר מכיוון שעקרונות "איגוד האוהדים" בדמות שקיפות, דמוקרטיה ומתן דין וחשבון ציבורי הינם בדיוק מה שרומא זקוקה לו עכשיו.

רכז הפרוייקט וולטר קמפנילה מדגיש שהפרוייקט הינו בעד רומא ולא נגד משפחת סנסי. בדומה למקרים דומים בעולם הוא מספר שאוהדי רומא מעדיפים יציבות ארוכת טווח ושיתוף אוהדים על פני תיקונים מהירים ופזיזים, וכאלו הם יעדי הפרוייקט.  נכון להיום עורכי דין מקרב האוהדים בוחנים את אפשרויות הביצוע למודל מבחינת החקיקה האיטלקית.

אתם מוזמנים להתעדכן באתר הפרוייקט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *