ספורט הנשים הארץ הישראלי – משחקי לונדון 1934 חלק א

האם ספורט הנשים הארץ הישראלי היה כלי שרת על מנת לקדם את המטרות הלאומית , או שמא באמת ובתמים קידמו ספורט נשים. דרך מקרה הבוחן של משחקי הנשים בלונדון 1934.

משחקי הנשים בלונדון היו אירוע בין לאומי, שכלל חיבור של כל הנושאים והסוגיות דרכן אבחן את ספורט הנשים בתקופה הישוב, החל מהיחס לספורט בארץ ישראל בכלל ולנשים בפרט, דרך ההכנות הלוגיסטיות ויחס המוסדות הציונים והעולמיים לאירוע ספורט הנשים ועד לנשים הספורטאיות עצמן.

מעל לכל אלו משחקי הנשים מהווים כר פורה לבחינת הסוגיה בשל העובדה שהם אירוע ספורט הנשים המתועד ביותר מתקופה הישוב. ייתכן שממשחקי המכבייה הראשונה והשנייה שנערכו באותן שנים היה ניתן ללמוד לא פחות, אך המידע ברשותנו אודות הנשים ופעולתן באותה תקופה דל ביותר.

מרטל יעקב

לכן, על מנת לענות על שאלה זו בחנתי בעיקר טקסטים עיתונאים סביב משחקי לונדון 1934, ששיקפו את הלך הרוח הציבורי, הן של העסקנים הציונים והן של הספורטאיות עצמן. לצד מספר טקסטים נוספים שסייעו למסגר ולחזק את הסיפור של ספורט הנשים באותן שנים. באותה נשימה חשוב לציין מספר עובדות שהיוו קשיים מתודולוגים והשליכו על העבודה. הספרות המקצועית בנושא פזורה ושזורה בשלל חומרים הסוקרים את הספורט בתקופת היישוב, עם מיעוט חומרים העוסק אך ורק בספורט הנשי. קיימים מספר מקורות מועטים לבחינת ספורט הנשים. אלו מתבססים בעיקר על המקורות הדלים הנוגעים לנשים של שתי תנועות הספורט המרכזיות באותה התקופה – תנועת המכבי ותנועת הפועל. זאת לצד סיקור מעמיק ונרחב ביותר של עיתונאי ליפא לויתן, שסיקר בצורה יוצאת דופן את ספורט הנשים במסגרת הירחון כלנוע.

במאמר אני אטען כי כמו בתחומים אחרים, הספורט הנשי זכה ליחס מתקדם מצד המוסדות הארץ-ישראלים ביחס למקומות אחרים בעולם באותה תקופה, זאת למרות שבמבט לאחור ניתן למתוח ביקורת רבה על הפעולות שנעשו בתחום. למרות מיעוט המקורות היחסי, בכל חלק במהלך סקירת הנושא, שמתי דגש על נקודת המבט הנשית הקשורה לאותו בסיפור גדול של הספורט בתקופת היישוב.

ניתן לחלק את התפתחות הספורט הנשי במקביל להתפתחות הספורט ביישוב לשתי תקופות (1) עד מלחמת העולם הראשונה, תקופה בה הונחו היסודות לספורט הנשי, על ידי פיתוח החינוך הגופני במערכות החינוך (2) לאחר מלחמת העולם הראשונה, בה החל שימוש בתשתיות הספורט הבסיסיות של מערכות החינוך והמועדונים הספורים שקמו לצרכי בניית הלגיטימיות של המפעל הציוני. תקופה בה עבר הספורט הארץ ישראלי תהליך ראשוני של התמקצעות והתנחלות בלבבות היישוב. בתקופה זו נעשה חיבור הפעילות הספורטיבית ביישוב לבין הצרכים הלאומיים של המדינה שבדרך, ומעל הכול הפריצה של תנועות המכבי והפועל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *