הקבוצה של התושבים, למען התושבים – סיפורה של פ.צ. יוקוהמה

לוגו יוקוהמה פ.צ.בגיל 41 טומיו טסוג'ינו אוהד ספורט יפני מהשורה, שבר את המוסכמות בעולם הספורט היפני. כילד הוא אהב בייסבול וכמבוגר אהבה חדשה נכנסה לחייו – האבקות . בשנת 1993 כשהוקמה הליגה היפנית המקצוענית, ה- J League, הוא גילה אהבה חדשה, והתמסר לחלוטין לספורט ההמונים – הכדורגל. האהבה החדשה הסתיימה בטרגדיה בשנת 1998 כשקבוצתו האהובה מעופפי יוקוהמה Yokohama Flugels פשטה את הרגל ונסגרה. הספונסר של "מעופפי יוקוהמה" – חברת תעופה יפנית הודיעה על מיזוג עם … היריבה העירונית יוקוהמה מארינוס , אשר בבעלות ניסאן.

 

הלקח שנלמד על ידי האוהדים היה, שלא משנה מהם האידיאלים של הליגה, התאגידים ישתמשו בקבוצות כמקדמי מכירות כחלק ממערך השיווק שלהם.
כאוהד כדורגל מסור טומיו נקט בפעולה חריגה והקים עם חבריו את מועדון הכדורגל הראשון בבעלות אוהדים ביפן – יוקוהמה פ.צ.. טומיו שהפך לנשיא המועדון אמר בהמשך "אני אומנם לא מנהיג מלידה, אבל כעסתי מאוד ורציתי לעשות משהו בנידון".
בדומה למקומות אחרים בעולם, גם כאן ראו האוהדים אל מול עינהם את מודל הסוסיוס הספרדי, שמוצג בכל הזדמנות של קבוצה בבעלות אוהדים. בעת הקמת הקבוצה הצטפרו אליה מעל מעל 3000 חברים אשר היוו את חלקו הארי של הקהל. ממוצע הקהל בעונת ההקמה עמד על 4000 צופים במשחקי בית. ההצלחה המרשימה נזקפה רבות לזכותו ל מאמנה פייר ליטבארסקי – שזכה עם נבחרת מערב גרמניה במונדיאל 1990 .
בתחילת הדרך שליש מהכנסות המועדון הגיעו מדמי החבר,שליש ממכירות הכרטיסים והיתרה מספונסרים – סך הכל 3 מיליון דולר. טומיו התפטר כעבור תקופה מתפקידו לאחר שלא הצליח לבסס את המועדון כלכלית, ואמר " אנחנו עדיין בשלב הניסוי והלמידה".

בתחילת דרכו בעונת 1999 שיחק המועדון ב JFL – ליגת הכדורגל היפנית (ליגת הכדורגל היפנית השלישית). המועדון זכה כבר בשנתו הראשונה במקום הראשון בליגת המשנה עם מאזן מכובד של 18 ניצחונות, 3 תוצאות תיקו ו3 הפסדים. עונה לאחר מכן זכה שיחזר את ההישג עם מאזן מדהים של 20 ניצחונות ו2 תוצאות תיקו!

קהל של יוקוהמה מקור

ב19.12.00, כעבור שנתיים רצופות של זכייה באליפות אישר הועד המנהל של ה J-League למועדון להיכנס לליגת המשנה המקצוענית במדינה.
בעונת 2005 ערך המועדון שינוי משמעותי בהיבט הפיננסי, זאת בכדי להתקדם לליגת העל היפנית. השינוי בא לאחר אינספור בדיקת כלכליות, וחברה מסחרית רכשה 50% ממניות המועדון. החברה שנבחרה הינה גוף אשר מפעיל רשת בתי ספר לכדורגל.
השינוי הפיננסי הצליח ובעונת 2006 המועדון הגשים את החלום והעפיל לליגה הבכירה לאחר זכיה באליפות בליגת המשנה תוך מאזן של 26 ניצחונות, 15 תוצאות תיקו ו-7 הפסדים.

המהלך כולו נחשב ליוצא דופן ואף חריג בעוצמתו ממהלכים דומים של שילוב אוהדים שמשתרחשים באירופה, מכיוון שביפן כוחם של התאגידים בספורט חזק מאוד, ודעת האוהדים זניחה ביותר.
בכדי להדגים את עוצמת התאגידים בספורט היפני טומיו הסביר "בייסבול נראה תמיד כחוויה אליה צריכים ללכת צופים בכדי לצפות במוצר שהתאגידים הכינו עבורם", אך מיד הביע את עמדתו האישית בסוגיה "ספורט חייב להיות חלק מהקהילה!".

עד לשנים האחרונות מרבית קבוצות הספורט היפנים נוהלו על ידי יחידות השיווק של התאגידים ששולטים בהן. קבוצות בייסבול נושאות את שמם של התאגידים אשר מממנים אותן. ליגת הכדורגל המקצוענית הכניסה שינוי דרמטי בנוף היפני, אשר לנו בישראל ובעולם הספורט המערבי כל כך ברור, וקשור לזהות שלנו. בפעם הראשונה קבוצות קיבלו את השם של העיר בה הן נמצאות! השינוי הצליח בעירבון מוגבל, מכיוון שההאטה בכלכלה היפנית והירידה בכמות הצופים בתחילת העשור הובילה לחזרה למצב הקודם.

ניצחון בדרביהניצחון בדרבי הראשון העונה מול המארינוס השנואים

העונה האחרונה שהסתיימה לפני מספר שבועות, הטיחה את המציאות האכזרית בפניו של המועדון. עם שריקת הסיום של העונה הראשונה בליגת העל, מצא את עצמו המועדון עמוק במקום האחרון בטבלה בדרך חזרה על ליגת המשנה.

אתר המועדון (ביפנית)

אתר אוהדים באנגלית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.