על הפרק:שינויים דרמטים בכדורגל האירופאי

 בשנה האחרונה התרחשו כמה אירועים דרמטים בכדורגל האירופאי אשר נעלמו התקשורת הישראלית. אירועים אלו ישפיעו על הכדורגל האירופאי לפחות באותו סדר גודל של "חוק בוסמן".
הארוע האחרון בשרשרת האירועים הינו דוח על עתיד הכדורגל האירופאי הנידון בימים אלו בפרלמנט האירופאי..
הכדורגל הינו משחק חובק עולם,אשר בעשורים האחרונים נכנס אליו הכסף הגדול. זאת בעיקר למועדונים האירופאים.הכסף הגדול הביא למתח שעולה בהתמדה  בכל העולם  בין הספורט והתחרותיות לבין העסקים והכסף הגדול.
זרימת הכספים העצומה למועדונים,לשחקנים ולסוכנים הוציאה את הדיון מהרמה הפילוסופית לרמה המעשית ולדיון ציבורי בנושא בעקבות כמה וכמה סקנדלים.
אחת מאבני היסוד בדיון הינה זכויות השידור בטלויזיה. הכספים הגדולים שזורמים לקבוצות  המשתתפות בליגת האלופות מוציאים לעיתים את העוקץ התחרותי מהליגות המקומיות. זאת עקב הפערים הכלכלים ההולכים וגדלים בין המועדונים. מרבית המועדונים האירופים חשים כי כיום חלוקת ההכנסות משידורי הספורט משרתת בעיקר את המועדונים הגדולים. לראיה הם מציגים את אירגון הG14, אירגון המייצג את 18 מועדוני ענק באירופה שמדברים כבר זמן על הקמת סופר ליגה אירופאית,כשהמניע מאחורי הרעיון הינו כלכלי ולא ספורטיבי ברובו.
הכדורגל נתפס כחלק מהווי הפוקלור והתרבות במדינות רבות באירופה,ואף מהווה גשר בין חלקי היבשת.לדוגמא חוק בוסמן,נתן אפשרות ליותר שחקנים  ממזרח אירופה להשתלב בליגות הבכירות של אירופה.(ישנם רבים שיאמרו שמהלך זה החליש ליגות מקומיות,אך זהו דיון אחר-כדורגל וגלובליזציה).
כיום מועצת אירופה בוחנת אפשרות לערוך שינוי בזכויות השידור, ולשנות את מפתחות החלוקה בנושא. הדיון שנערך במועצת אירופה התמקד בשאלות עמוקות ויסודיות כמו מי קובע את לוחות הזמנים של התחרויות השונות?ובידי מי הזכויות השונות על המשחקים?. המועצה תצביע במרץ על  המלצות שונות שהוגשו בנושא.
בחירתו של מישל פלטיני לראשות UEFA,תרמה גם היא רמות לדיון. פלטיני הניף במסע הבחירות שלו את האמירה "כדורגל הוא משחק לפני שהוא מוצר".מנקודת מבטו חובה להגן על התחרותיות והספורט מהכסף הגדול.היבט מעשי ראשון בנושא דגל שיוויון ההזדמנויות בספורט,הינו הגדלת המקומות לליגות הפחות חזקות בתחרויות האירופאיות.

הדוח המלא – עתיד הכדורגל באירופה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *