היום הבין לאומי – מחאות אוהדים בגרמניה

לוגו הקמפיין של BAFF במונדיאל 2006בשעות הצהריים פגשו חברי המשלחת נציגים של ארגוני אוהדים, הדומים בפעילותם ל"היציע". ראשון דיבר קוין, יו"ר אגודת האוהדים של הקבוצה האהובה על חברי המשלחת – טניס בורוסיה. קווין תיאר את פעילותו, ואת פעילות האגודה. פעילות אשר דומה במהותה לפעילות של חוגי אוהדים בארץ.  החלק הייחודי בפעילות הוא שחלק גדול מהקבוצות בגרמניה מוגדרות משפטית  במבנה המקביל לעמותות בישראל. האוהדים החברים במועדון  יכולים להשפיע בבחירות על דמות נשיא המועדון, ועל עוד החלטות משמעותיות הנוגעות להתנהלות המועדון. החברות בעמותה של המועדון כרוכה בתשלום הנע בין 50 ל 120  אירו דמי חבר שנתיים.

כמו כן תיאר קווין רשת אלרטה Alerta  – רשת אוהדים אירופאית נגד גזענות.רשת אוהדים נגד גזענות ביציע אשר נוסדה  לפני שנה, בנובמבר 2007. הרשת פועלת על בסיס האידיאולוגיה של האנטי פה – פעילות אקטיבית מול גורמים גזענים ביציעים. ייחודה הוא בזה, שזוהי רשת כל אירופאית שהוקמה על ידי אוהדים, בניגוד לפרויקטים דומים ביבשת שמתופעלים על ידי הרשויות, וכתוצאה מכך מרחיקים מהם גורמים רבים ביציעים.

אוהדי טניס בורוסיה ובאנר של רשת אלרטה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אחריו דיבר אנדי מהמובילים בבאפ Baff  – רשת פעילי הכדורגל הגרמני שסקר את פעילות האירגון, הסוגיות בהן עוסקים האוהדים ומי הן קבוצות האוהדים והפרויקטים המובילים בגרמניה.

בתחילת שנות ה90 במגרשים רבים הייתה נוכחות רבה של ניאו נאצי, תופעה שלא התקבלה בהבנה על ידי אוהדים ממועדונים רבים. התקיים מפגש אוהדים שלא הסכימו לתופעה, ובו דנו על דרכים לשינוי המצב. מפגישות אלו הוקם הארגון אשר בתחילה עסק אך ורק במאבק בניאו נאצים במגרשים.  בתחילה היו  בארגון  20 קבוצות , וכיום המספר גדל מאוד, וחברות בו קבוצות אוהדים מליגות רבות – גבוהות ונמוכות.

קמפיין באפ נגד ניאונאצים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

המטרות העיקריות של האירגון הינן  מאבק בגזענות, מאבק במסחור, דיכוי אוהדים והמשטרה. נושא נוסף שעסקו בו בעבר וכיום לא הינו יציעי עמידה. כאמור בשנים הראשונות עסק במאבק בגזענות, אך לא רק זו המופגנת ביציעים מצד האוהדים, אל גם זו הבאה מצידם של שחקנים, מאמנים ומנהלים. אחת הדוגמאות הבולטות עליה סיפר אנדי, היא זו של יו"ר ההתאחדות הגרמנית הקודם, אשר היו לו שלל התבטאויות גזעניות. באותה תקופה הקשר של האירגון  עם ההתאחדות הגרמנית היה דרך בתי משפט. כשיו"ר ההתאחדות התחלף לפני כשנה, עמדו האוהדים וההתאחדות באותו צד ביחסם אל תופעות הגזענות ביציעים.

הבעיה העיקרית של האוהדים כיום בגרמניה הינה דיכוי האוהדים על ידי המשטרה והמאבטחים. היחס דומה לישראל, ופעמים רבות היחס לאוהדים הינו מלכתחילה יחס של גורמים בעייתים. יחס אשר בא לידי ביטוי הן ביחס חסר פרופורציות של מספר שוטרים – אוהדים.פעמים רבות  25 אוהדים שמגיעים ברכבת זוכים לקבלת פנים של 100 שוטרים, ובנוסף מחוייבים אותם האוהדים שמגיעים ברכבת ללכת הלוך ושוב אל האצטדיון, תוך איסור להסתובב בעיר לפני או לאחר המשחק. אוטובוסים של האוהדים נעצרים במשחקי חוץ ומעוכבים שעות רבות ולא פעם אוהדים מאחרים למשחקים. מרבית האצטדיונים בשתי בליגות הראשונות נבנו מחדש. בבניה מחדש חלק מיציעי אוהדי החוץ הפכו למרתיעים בשל העובדה שהם מוקפים בגדר גבוהה משוננת. המאבטחים האזרחים  בעיקר במשחקים המתקיימים  במזרח גרמניה, אגרסיביים ואלימים פעמים רבות, ואף עם עבר של חוליגנים וניאונאצים.

 לצד זאת אנדי סיפר על שעות המשחקים המפוזרות על פני שעות וימים רבים, אשר משתנות תדיר. תופעה שמערימה על האוהדים קשיים רבים הנובעים מחוסר היכולת לתכנן את הנסיעות למשחקים מראש. להזכירכם המרחקים בגרמניה הינם עצומים. הקשיים באים לידי ביטוי באובדן ימי חופש, נסיעות על פני שעות מאוחרות. המקרה המצוי הינו בו אוהדים קונים כרטיסי רכבת  ואז מתבשרים ששעת המשחק משונה והאוהדים נאלצים להחליף את כרטיסי הרכבת שלהם ומפסידים כסף.

כמו כן הוא סיפר על חוק 51% הבעלות הגרמני עליו אכתוב בהזדמנות. אותו חוק אשר מאפשר להתאחדות הגרמנית  למנוע השתלטות של מיליונרים על מועדונים.חוק אשר הניסיון לבטלו סוכל לפני מספר ימים.

לשמחת האוהדים, נושא יציעי העמידה איננו רלוונטי יותר מכיוון שהקמפיין הצליח וכיום במרבית האצטדיונים ישנם יציעי עמידה, למעט האצטדיון האולימפי של ברלין. עובדה מעניינת היא שבמהלך הקמפיין המועדונים עצמם היו בעד יציעי עמידה בטוחים, מכיוון שאלו מביאים לאווירה טובה יותר.

לסיום סקר אנדי את הקבוצות העיקריות הפועלות למען האוהדים בגרמניה :

פרוייקט התקשורת העצמאית- פאנסמדיה – Fansmedia . אתר המובסס על רעיון אתרי חדשות עצמאיים. האתר עוסק בתכני האוהדים ומועלים בו עידכונים מהשטח, והוא מהווה פלטפורמה לסיפורים שלא מגיעים לתקשורת הנוגעים לאוהדים.

קרן האוהדים –  הקרן היא הסיפור החדש והמרתק של האוהדים מבחינתי בעולם. הקרן משרתת את  זכויות אוהדי  הכדורגל, מתוך מטרה לתרום לשימור ופיתוח תרבותם. כל ארגוני האוהדים הגדולים בגרמניה חברו, אספו כסף לייצוג אוהדים שנעצרו. במבצע הגיוס בראשון נאספו  20,000 אירו. כיום כל גוף אוהדים מחויב לתת 100 אירו, כשבפועל נותנים הרבה יותר. הועד המנהל בוחר באילו מקרים התואמים למטרת הקרן לתמוך. הקרן תומכת כיום בארבעה מקרים בבתי משפט, כשבאחד מהם זכו.

משמר המשטרה הוקם על ידי אוהדי באבלסברג (שבמשחקה צפינו ביום שישי), זאת לאחר מספר תקריות עם המשטרה. האוהדים החלו להביא ליציעים עורכי דין, כך שבמקרה של התקלות עם המשטרה מגיע עורך הדין, אשר מציג את עצמו ומכריז שהוא מתעד את האירוע. לדברי אנדי התנהגות המשטרה השתנתה לחיוב מאז.

לוגו משמר המשטרה של באבלסברג

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פרופאנס – ארגון המאגד מספר רב של קבוצות אולטראס  אשר בחרו  שלא רצו להצטרף לBaff, מכיוון שהוא פוליטי מדי לטעמם, אך מזדהות עם מטרותיו בנוגע למאבק לזכויות האוהדים.

גוף נוסף שקם השנה, הינו האונסר קורבה unser kurve, המהווה את ארגון חוגי האוהדים הרשמיים. גוף שמרני בעל כמות עצומה של חברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *