מעמד השופטים בישראל

מחר תעלה להצבעה הצעת החוק 479 של ח"כ אחמד טיבי –  הצעת חוק עצמאות השיפוט במשחקי כדורגל.בשנים האחרונות נדמה לכל כי רמת השיפוט בישראל יורדת, ומשפיעה על תוצאות המשחקים ברמה מעבר לסבירה. רובם המוחלט של אוהדי הכדורגל משוכנעים (וגם אני כמובן) שקבוצתם איבדה נקודות רבות בגלל הכרעות השיפוט. זהו עניין שאפשר להתווכח עליו בלי סוף.

עובדתית היו כאן בעבר שופטים בכירים ששפטו במשחקי ספורט ברמות הגבוהות ביותר. אברהם קליין שפט בבית המוקדם משחק במונדיאל 1970 בין אנגליה וברזיל, ותיפקד כקוון במשחק בגמר במונדיאל 1982 בין איטליה וגרמניה, מנחם אשכנזי (ז"ל) שפט את משחק הגמר באולימפיאדת טוקיו ב1964. שופטי ההווה שלנו לא מגיעים למעמדים האלו, אך הם שופטים משחקים במסגרת תחרויות אופ"א.

אפשר לבוא ולהתרפק על העבר, ולראות את המרה השחורה בהווה ולבקר את השופטים עד בלי די. אני  סבור שלבוא לשופטים בטענות זהו עניין לא פשוט, בעיקר מכיוון שיש כאן מצב בעייתי.

אפשר לבוא ולבחון את הנושא מהיבט של הפרדת רשויות. כיצד בפועל הרשות השופטת איננה עצמאית לחלוטין, או בהיבט של איגודים מקצועיים – איגוד השופטים כאיגוד מקצועי אשר חבריו חשים כי אינו מבצע את תפקידו.

מנקודת זו נובעת אחת הבעיות המרכזיות  לטעמי בדרך בה איגוד השופטים רואה את תפקידו. הרושם שמתקבל הינו שהאיגוד מתקשה לעמוד אל מול יתר הגורמים בענף, ולדאוג למעמד השופטים.

מעמד השופטים הוא אחד המרכיבים של שינוי מוקדי הכח בעולם הכדורגל המודרני. בעבר היה מעמד השופט בישראל גבוה יותר. כיום בעלי מועדונים, שחקנים ועסקנים הינם בעלי הסטטוס הגבוה. השינוי הזה מביא במקביל תופעות אשר של רצון לתוצאות מיידיות, רווחים זריזים, רצון לחשיפה תקשורתית מתמדת  אשר אינה מאפשרת תהליכים ארוכי טווח.  אווירה אשר אינה מאפשרת לשופטים צעירים להתפתח מקצועית בתורה איכותית.

כל שינוי ורגולציה חיצונית  במבנה איגוד השופטים כפי שמציע ח"כ אחמד טיבי, טומנת בחובה אפשרות לסנקציות של מוסדות הספורט הבינ"ל על ישראל, מתוקף המגבלות הנובעות מחוקי הועד האולימפי הבינלאומי אודות עצמאות התאחדויות הספורט הלאומיות השונות. זהו כצפוי גם הטיעון אשר מועלה בנידון כמעט בכל מדינה והתאחדות אשר רוצים לבצע בה שינוי.

הצעת החוק של חכ טיבי, כאמור גם אם תעבור, תתקל אולי במגבלות של הועד האולימפי, אך עד לאישורה או דחייתה היא ללא ספק תדרבן את גופי הספורט לפעול בנידון ולבחון את מקום השופטים, וגם את השופטים עצמם לעשות מעשה למען עצמם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *