רד בול נותן לך כנפיים?

ב

רד בול מבצעת מיתוג מחדש למועדון כדורגל נוסףבמסגרת ניסיונה המתמשך למצב את עצמה כגורם בעל עוצמה בכדורגל העולמי. בימים אלו מועדון SSV Markranstadt הסמוך לליפציג העיר הגדולה במדינת סקסוניה (מזרח גרמניה) שינה את שמו ל RB Leipzig, וישחק בעונה הבאה בליגה הגרמנית החמישית. במהלך שלה מתיימרת רד בול להיות הכח הדומיננטי במזרח גרמניה דרך המועדון , ולבנות את עצמה עד לבונדסליגה. זאת תוך השקעה של 100 מיליון דולר בעשור הקרוב, והעפלה לבונדסליגה בתוך 8 שנים.

זהו מהלך המיתוג מחדש הרביעי שרד בול מבצעת בשנים האחרונות. המהלכים האלו יצרו בכל מקום תוצרים ותופעות מעניינות בפני עצמן. המיתוג מחדש על ידי החברה נתפס כהשתלטות מכיוון שהמועדונים הנבחרים עוברים מתיחת פנים כוללת אשר מוחקת את המורשת,ההיסטוריה והתרבות של המועדון.  ב 2005 התרחש המהלך הראשון באוסטריה, מועדון SV Austria Salzburg מותג מחדש כ FC Red Bull Salzburg – רד בול זלצבורג. הפעולה לוותה במחאות אוהדים חריפות ביותר – מחאת הסגול-לבן, הצבעים המקוריים של המועדון, אשר בסופן הוקם מחדש המועדון כקבוצת אוהדים SV Austria Salzburg. המועדון של רד בול זכה עד כה בשתי אליפויות הליגה האוסטרית.

רד בול מול זלצבורג

ב2006 מועדון הכדורגל של ניו יורק מהMLS , ה New York MetroStars שינה את שמו ל Red Bull New York, במקרה הנ”ל הקבוצה המשיכה להיות בינונית. המועדון הניו-יורקי מתקשה עד כה ליצור בסיס אהדה ולפתח שוק מסחרי בארה”ב.

המקרה השלישי והפחות מוכר מגיע מדרום אמריקה, והוא מהווה את השינוי באסטרטגיה של החברה. ב2007 בסאו פאולו הוקם המועדון Red Bull Brasil וממוקם מאז בליגת הפאוליסטה השניה. עושה רושם שרד בול משנה את הקו וממהלכים גרנדיוזים של השתלטות על מועדונים גדולים, היא פועלת במועדונים עם פרופיל נמוך בהרבה.

השתלטות על מועדונים קטנים בליגות נמוכות מהווה יתרון. החל מבסיס אוהדים קטן ומוחלש, בעל יכולת התנגדות נמוכה. דרך הרגולציה שנאכפת במידה פחותה בליגות נמוכות, אשר במקרה הגרמני כוללת את עניין הבעלות (חוק הבעלות 50+1, אשר מחייב שליטה ציבורית במועדון), והאיסור כי שם הספונסר יהיה שם המועדון. רד בול רשמית איננה הבעלים של המועדון. לכן המועדון נקרא RB ולא Red Bull, וחבריו הינם אנשים הקשורים לחברה המסחרית בצורה זו או אחרת… התאחדות הכדורגל הצפון גרמנית NOFV, אישרה את המהלך שסביר להניח כי אם היה מתקיים אל מול מועדון בבונדסליגה הוא לא היה מאושר.

אחת הסיבות לבחירת המועדון הינה המיקום ומצב הכדורגל בהווה באזור. למרות הפופולאריות של הכדורגל באזור, המועדון הבכיר באזור משחק בליגה הרביעית. בליפציג גרים מעל חצי מיליון תושבים, והיא אירחה כמה משחקים באליפות העולם ב2006.בנוסף לזאת בעיר עצמה נוסדה ב 1900 התאחדות הכדורגל הגרמנית .

על פי התכנונים, רד בול מתכננת להעביר את משחקי המועדון מהמגרש הנוכחי, בעל התכולה של 5500 מקומות, לאצטדיון המרכזי בליפציג המכיל 45000 מקומות,  בו שוחקו המשחקים בגביע העולם, בעונת 2010. לשם כך נרכשו הזיכיונות  על שם האצטדיון החל מעונת 2010.

כיום משחק באצטדיון מועדון FC Sachsen Leipzig מהליגה הרביעית, עם ממוצע של 5000 צופים. רד בול בחנה לפני כמה שנים את האפשרות לקיים את המהלך מול המועדון, אך התנגדות מוקדמת של האוהדים הרחיקה אותם.

מועדון משמעותי נוסף באזור הינו Lokomotive Leipzig, עוד מועדון עם עבר מפואר והווה קצת פחות… המועדון זכה באליפות גרמניה ב 1903 (כששמו היה VFB), העפיל לגמר גביע מחזיקות גביע (ז”ל) ב1987, אך נפילת הקומוניזם הביאה את המועדון לפשיטת רגל ב-2004. המועדון הוקם מחדש על ידי אוהדים, ומתקדם לאיטו בליגות הנמוכות… כשבדרכו החדשה שבר בליגה החמישית את שיא העולם לקהל במשחק ליגה נמוכה עם 12000 צופים!

אוהדי לוקומטיב ליפציג
אוהדי לוקומטיב ליפציג

המטרה של רד בול, הינה לבנות כח ובסיס אהדה בסקסוניה, על בסיס תשתית האצטדיון המצוין מגביע העולם, ופוטנציאל האוהדים העצום באזור שמיואש מההווה שלו, וישנו סיכוי כי ישתף פעולה גם עם קבוצה ממותגת וממוסחר. זאת על אף שהאוהדים הגרמנים הינם המובילים בעולם בהתארגנויות לזכויות אוהדים ונגד התופעות השליליות של הגלובליזציה, והרגולציה הגרמנית הקנאית לנושא הבעלות הקהילתית על המועדונים…

הפוסט מבוסס על מאמר מבלוג פלישת המגרש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *